Reisverslag 2 Griekenland

Monnik in lift 940X198

Vlag griekenlandGriekenland

Vrijdag 19 mei

Gelukkig rijden we vandaag Griekenland binnen. Maar eerst nog Albanië uit. Weer alle papieren, stempels en jawel, ook de papieren van de hond terwijl we nu  Albanië uitgaan. Vreemd !!
Voor we Griekenland binnen reden eerst weer door zo’n bak water, sorry “desinfecterend” bad.

Je voelt meteen een andere sfeer. Ook wel de papieren laten zien, maar op een vriendelijke manier. Tot nu toe hebben we mooi weer gehad. Zo’n gemiddelde van 25 graden en beginnen al aardig bij te kleuren. Helemaal relaxed zijn we nog niet, maar dat komt wel.

griekenlandgriekenlandkeesVikar Kloof

Gereden tot de Vikos Kloof. In een klein dorpje op het pleintje “Moggy” neergezet. Heerlijk Grieks gegeten bij Frederika, een aanslag op het budget maar zeker de moeite waard.

Zaterdag 20 mei

We hebben besloten de kloof niet in te gaan. Punt een is het een zware wandeling met een zeer steile helling. De Vikos Kloof is met zijn 450 meter een van de diepste kloven in Europa. We hebben de kloof dus alleen van bovenaf gezien en hebben de knietjes nog even rust gegund. Bij het water tanken bij Frederika, kwam net voor we vertrokken een Nederlands echtpaar aanrijden, waar we mee aan de praat kwamen. Na even gebabbeld te hebben boden ze ons iets te drinken aan. Voor de eerste keer Griekse koffie besteld, was dus ijskoffie met rietje en slagroom en een glas water erbij. Wat later dan gepland vertrokken naar Ioannina. Diesel getankt en boodschappen gedaan, jawel bij de Lidl.

GGriekenlandjagers Moggy       Wij bij de Moggy goedMoggy landschap goed

Veel wind zo’n 22 graden. In de middag stoppen we op een prachtige plaats en besloten hier te blijven voor de overnachting. Tegen de avond kwamen er drie Griekse mannen aan die Engels spraken. Zij hadden hier met nog twee vrienden, die nog te voet hier moesten aankomen, afgesproken voor een survival weekend. Overnachten met een slaapzak in de bossen MET GEWEREN EN PISTOLEN,  tegen de beren. Ja die zijn hier nog, echt, dit is geen flauwe kul. Gezellig met de vijf heren gebabbeld, met de kaart van Griekenland erbij hebben ze ons veel info geven, waarvoor dank.

Zondag 21 mei

GriekenlandVoor de eerste keer onderweg brood gebakken, helaas weer problemen met de generator, hij valt steeds in beveiliging, we kunnen niet vinden waarom. Daar moet Kees toch in duiken.
Deze zonnige zondag, afgesloten met het zelfgebakken brood (nog lekker warm) met roomboter, Griekse salade en natuurlijk een heerlijk glaasje wijn.

Maandag 22 mei

Vandaag 79 km naar Kastraki, Camping Vrachos  N 39.42.44.3 – E. 021.36.46.5   (15 euro per dag) gereden waar we  de Meteora kloosters de komende dagen zullen bekijken.

Dinsdag 23 mei

Meteora     Klooster     Monnik gondel goed    Meteora goed

De ” Meteora Monastiria” de kloosters in de lucht, behoren tot de mooiste merkwaardigheden van Griekenland; kloosters uit de 14de en de 15de eeuw, gelegen hoog boven op de rotspieken in de vorm van menhirs.

Een beetje geschiedenis.
De legende vertelt hoe een grootmoedige hand de rotsen uit de hemel liet vallen opdat asceten er zich zouden kunnen terugtrekken om te bidden. De geologen zien het anders. Volgens hen waren de Meteora honderdduizend jaren geleden een rotsmassa aan de monding van een grote stroom in de Thessalische Zee. Toen door de breuk van de bergen Olympos en Ossa deze zee in verbinding kwam met de Egeïsche Zee, verbrokkelde het massief van de Meteora onder invloed van erosie en aardbevingen en ontstond dit eigenaardige rotslandschap.  De Meteora (opgehangen in de hemel) waren al vanaf de 11de eeuw bewoond. De monniken leefden in de grotten. Pas in de 14de eeuw bouwden ze de kloosters hoog boven op de rotspijlers om te ontsnappen aan de Turken en de Albanezen. In de bloeiperiode waren er 24 kloosters, maar daarvan blijven er vandaag nog maar 6 over. Een aanzienlijk aantal werd tijdens de tweede wereldoorlog door de Duitsers vernield. Vele Griekse verzetstrijders hielden er zich schuil.

De camping heeft goed sanitair en maakt een goede indruk, zeer vriendelijk en bij binnenkomst kregen we Turks Fruit aangeboden.
Voor de kletteraars is het hier goed toeven, ze zitten tegenover de rotsen van de Meteora. Voor de tentbezitters is er een groot keuken- en zitgebeuren waar ze kunnen koken en BBQ-en, het hout ligt er onder, deze hoek is ook voorzien van een grote koelkast en meerdere gasstellen die je vrij mag gebruiken.  s’ Morgens is er warm vers brood.  Overdag kunnen we heerlijk genieten van een groot zwembad. De temperatuur wordt iedere dag hoger, vandaag is het 28 graden. Heerlijk als je hoort dat het in Nederland regent en 14 graden is.

Ik heb vandaag de was gedaan. Kees de foto’s op de computer uitgezocht en bewerkt voor de site.
Een deze dagen zal het eerste verslag op de site staan. We hebben een internet café gevonden wat wel traag is, maar goed beter dan geen, dus we kunnen inderdaad het eerste verslag verzenden. We wensen jullie veel lees-plezier en kijken uit naar jullie reakties op ons Gastenboek.

Woensdag 24 mei

Rustdag gehad, gezellig met de buurtjes Ria en Bram gebabbeld.

Donderdag 25 mei

Vandaag gaan we twee kloosters bekijken.

Kloosters bekijkenKloosters bekijkenKloosters en schedels bekijkenKlooster

Klik hier voor dia serie Meteora

Als eerste hebben we een van de kleinste genomen. Het klooster van Agios Nikolaos Anapavsas een van de mooiste. De klim erheen is best lastig 200 (ongelijke) treden omhoog. Kees en Aqui waren zo boven, maar ik voel de knietjes protesteren. Tja we blijven geen 18.
Het klooster bezit een erg klein kapelletje. Pachtige fresco’s geschilderd door Theophanis de Kretenzer  in 1527. De fresco van het “Laatste Oordeel” boven de deur die de voorhal van het koor scheidt is prachtig. De volmaaktheid van het detail, de rijkdom aan kleuren die jammer genoeg steeds valer worden. Wat opvalt is vooral de demon die met zijn reuzentong boosaardige, schurken en lelijkerds na hun veroordeling opraapt. Een van de favoriete kloosters, daar bestaat geen twijfel over. Moe van het vele trappen klimmen en dorstig van de hete zon door naar het volgende klooster. Het klooster van de Grote Meteoor is een van de oudste kloosters en tevens de grootste. Het is het interessantste klooster door de rijkdommen die het te bieden heeft. In de eerste plaats, de “Kerk van de Transfiguratie” (verheerlijking van Christus op de berg Tabor), met prachtige 16de-eeuwse fresco’s van de Kretenzische school, met bepaald de “Marteling der heiligen” in de narthex (voorhal). Verboden te fotograferen Kees !!!!! (Jullie kennen hem !!! In de vroegere eetzaal kun je iconen, zeldzame manuscripten, erg oude priestergewaden en godsdienstige voorwerpen, waaronder in hout gesneden kruisen, bewonderen. Het vervaardigen van een van de kruisen heeft veertien jaar gekost. Dit kruis kon je mooi bekijken met een grote loep. De vroegere keuken is in de toestand gelaten zoals ze was. Verder niet te vergeten het “Knekelhuisje” en het museum. Dit moois zijn we om de beurt gaan bekijken, omdat Aqui natuurlijk niet binnen mocht.
Kees moest een lange broek over zijn korte broek heen. Ik had een lange losse lange broek aan, maar moest toch nog een rok over de broek aan. Poehh, en dat in die hitte.
Natuurlijk heeft ook hier de commercie toegeslagen, niet alleen moesten we per persoon 2.00 € entree betalen, maar het was het ook zeer druk met touringcars.  Achteraf een te hete dag voor zoiets te gaan bekijken 36 graden, dat was zweten geblazen, twee kloosters was dan voor ons genoeg. Op de terugweg even langs bij de Lidl om boodschappen te doen. Terug op de camping een heerlijk koud pilsje en een duik in het zwembad. Heerlijk.!

Vrijdag 26 mei

Laatste dag op deze camping, waar we geen last hebben gehad van vliegen en muggen. Dan wordt “Moggy” weer netjes gemaakt voor het vertrek. De computer bijwerken, lekker bij-bruinen een paar baantjes trekken in het zwembad, om 16.00 uur een lekker pilske en hup, de dag is weer om.
Overdag is het goed warm, ’s avonds koelt het gelukkig goed af. We slapen met de ramen en deur open en houden de horren goed dicht. Kunnen we vast wennen. Aqui doet het gelukkig goed, ook al is het voor hem wat warm, hij slaapt veel onder de “Moggy” waar het lekker onderdoor waait en redelijk koel is. Op zijn tijd weet hij de andere campinggasten uit te dagen om met zijn bal te spelen, wat dan ook steeds lukt.  die vermaakt zich wel, net als wij.

Zaterdag 27 mei

De bedoeling was binnendoor via Deskati naar een stuwmeer te rijden. Helaas, was de kaart van Griekenland niet al te best en hebben een uur of twee voor niets gereden. We moesten uiteindelijk weer terug richting Kalambaka. Daar hebben we de rode weg weer opgepikt en naar Deskati gereden. Verder door naar Ellasona en zijn terecht gekomen in Katerini  N 40.15.41.3 – E 022.35.45.2 Bij de vissershaven van deze stad dachten we een mooi plekje gevonden te hebben. Ja, het plekje was mooi. Waarom er niemand anders stond werd snel duidelijk. Een disco met hele grote boxen met keiharde muziek tot 06.00 uur ’s morgens en aan de andere kant van het haventje hoorde je in de verte een cart-baan. Niet alleen de muziek en de harde bassen hielden ons uit de slaap, een 4-tal Grieken hadden hun auto vlak bij de “Moggy” gezet en hadden onder het genot van de nodige drank elkaar heel wat te vertellen. Achteraf hadden we een paar kilometers verder richting Thessalonini ook vrij op het strand kunnen staan, de coördinaten laten we daarom staan.

Zondag 28 mei

Inderdaad via Thessalonini naar de Kassandra Gulf gereden. I.v.m. wegwerkzaamheden flink in de file gereden. Bovendien rijden we zoals jullie weten niet al te snel met “Moggy” (topsnelheid 85 km.) waar veel Grieken niet blij mee waren. Er werd herhaaldelijk getoeterd en naar het voorhoofd gewezen en werden we zowel rechts als links ingehaald en werden herhaaldelijk flink gesneden. Na verloop van tijd kwamen we erachter dat het “langzame” verkeer over de vluchtstrook moest rijden. Best eng. Er kan daar tenslotte iemand staan met pech. Daar is een vluchtstrook toch voor, niet dan?  Uiteindelijk kwamen we op een strandje terecht aan de  Kassandra Gulf N 40.15.56.6 – E 023.22.32.0. Ook daar een grote strandtent met zeer grote boxen. Om weer niet hetzelfde mee te maken en weer slecht te slapen een zandpad afgereden en mooi achter een groot huis gaan staan (niemand aanwezig). We laten de coördinaten staan, maar wel even rechts het zandpad inrijden voor rustige nacht.

Maandag 29 mei

imker goedDe bedoeling is nog steeds zo veel mogelijk langs de kust te rijden, maar dan is er plotseling een wegomleiding en stuurt de politie je via een binnenweg naar, in dit geval richting Kavala.
Onderweg twee imkers gefotografeerd, je ziet veel bijenkorven (kisten) staan.

kapelletje goedOok zie je onderweg veel hele kleine kapelletjes. Bij navraag werd ons verteld dat op de desbetreffende plaats een verkeersslachtoffer gevallen is. We schrokken ervan, we hebben er onderweg heel wat gezien !!

Voor de plaats Kavala voorbij Peramos een mooi strandje gevonden.  N 40.52.37.7 – E 024.18.56.9.
We waren net klaar met BBQ-en toen er een hang-glider overkwam. Deze landen vlak bij. Wij ernaar toe en je kunt het al raden. YES !!  We zijn ook de lucht in geweest. FANTASTISCH !! Eerst Kees daarna ik. Prachtig wat een ervaring !!!.

HagliderhangliderHingliderGlider goed

Dinsdag 30 mei

Rustdag op het strandje. Kees voor de middag het stadje ingelopen en een Internetcafe gevonden. Bij terugkomst had hij twee grote vissen meegebracht voor vanavond op de BBQ. Een nadeel, ik moet ze nog wel schoonmaken.
Aqui lag in de zon bij een temperatuur van 36 graden.

grieks stelletjeKadosgrieks stelletje samen op de fotostrand Glider

’s Middags hebben we een babbeltje gemaakt met een jong stelletje uit de buurt. Ze waren helemaal verliefd op “Moggy” en hoopte ooit ook eens een dergelijk reis te maken. Toen we op het punt stonden te gaan slapen, hoorde we opeens een auto stoppen naast de “Moggy”. Het jonge stel kwam nog terug om ons een goede reis toe te wensen en ze wilde ons perse wat kadootjes meegeven. Kersen uit de eigen tuin, een potje met eigengemaakte vijgencompot en een grenadinelikeur. Een hele kleine fresco als bescherming tijdens onze reis en wat wierrook. Verder gaven ze ons nog veel info over Griekenland en de omgeving met een ansichtkaart van de plaats Edessa waar zij vandaan kwam en een mooie panoramakaart van Kavala in de vroegere periode met een grote burcht en een dubbel aquaduct welke nu nog te bezichtigen zijn. Lief hé !! Ze hebben in ons gastenboekje ook nog in het Grieks een lieve wens geschreven.Voor ze ons een goede reis en goede nacht toewenste wilde Vasileiros en Olga nog met de Moggy op de foto.

Woensdag 31 mei

Bij een lichtbewolkte lucht vertrokken. Kavala richting Xanthi voor Komotin afbuigen richting Alexandroupoli waar we op een Municipal-Camping gaan staan. Hele grote plaatsen bijna pal aan zee, die hier behoorlijk wat golven heeft.  Ja, en dan komt ook weer de verplichting om de hoek kijken, weer wassen met het handje.
Eigenlijk hadden we de planning langer in Griekenland te blijven. Nee, het klikte niet echt. Vind je een leuk plekje, stikt het weer van de winkeltjes – eettentjes en harde muziek. In oudheidkundige ruines kijken in grote steden hebben we geen zin. Bovendien is Griekenland best wel duur.

Morgen rijden we door naar Turkije.